Borta bra men hemma bäst!

Efter att ha varit bort på kurs i dagarna tre är jag nu åter hemma i mitt fina hus med tillhörande mysiga trädgård. Jag har lärt mig massor av bra och intressanta saker på kursen och lärt känna nya och trevliga människor vi har dessutom ätit och sovit gott.


Men vad mycket bättre man sover i sin egna toppen mysiga säng bredvid en mysig fästman = D

Idag har jag varit ledig hela dagen från jobbet. Det finns visa fördelar som sagt med att ha lite att göra på jobbet. Vi har intjänad arbetstid som vi får ut i betald ledighet - inte fel!


Idag när jag vaknade märkte jag snart när jag skulle äta frukost att det inge fanns något bröd kvar så är det när man har varit borta då märker man när man kommer hem att saker och ting har tagit slut. Men jag lät mig inte nöjas med den slutsatsen utan tänkte att jag får väl baka något då.


På grund av avsaknad av ingrediensen jäst fick de bli något bröd som sväller med hjälp av bakpulver och ett recept Leila Lindhlom gjorde på programmet Leila bakar fanns fortfarande kvar i minnet och jag hittade det snabbt på recept.nu. Så det blev nybakade Engelska Scones till frukost idag = D


Ingredienser

7.5 dl vetemjöl
0.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
0.5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 st ekologiskt ägg
2 dl mjölk

Ägg, mandelspån och råsocker till pensling (Istället för mandelspån tog jag solrosfrön och linfrön)


Man börjar med att blanda ihop de torra ingredienserna vetemjöl, råsocker, salt och bakpulver. Sedan nyper man ihop detta med smöret och tillsist rör man ihop det med mjölk och ägg som man vispar ihop för sig först.




Sen plattar man ut degen tills den är cirka 3 centimeter tjock på mjölat bakbord och skär dem i trekantiga bitar.
 
     

Lägg på en plåt med bakplåtspapper, pensla med ägg och strö över mandelspån och råsocker eller som i mitt ställe solrosfrön och linfrön.
 

Sedan in i ugnen och grädda på 250 grader i ca 10 minuter



Minuter tills de fått en gyllene färg


Sen var det bara att njuta av en mumsig frukost

Sen när jag hade avslutat min toppen goda frukost tycke ja det var hög tid att tvätta av min kära hund Jack han tyckte som vanligt att det är super taskigt av mig att blöta ner, schampoonera, balsamera samt skölja av honom men han står i alla fall tåligt kvar i duschen under tiden denna pina pågår. Efteråt blev det ju inte bättre av att han skulle blåsas mer torr än vad handduken klarar av dessutom. Men sen la ha sig nöjt för att soltorka resten ute på altanen.



Så har jag en mjuk och nytvättad hund som luktar honung = P

Kommentarer
Postat av: Mikka

MMM.. kan vi inte ta frukost ihop nåndag? ;P

2009-07-15 @ 09:22:56
URL: http://ipink.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0