Andra augusti är min namnsdag


Jag fick ett sms av min sambos farmor idag som önskade mig grattis på min namnsdag. Jag blev lite överraskad jag hade glömt bort det helt och hållet. Det här med namnsdagar är inget som vi har firat i min familj alls egentligen så det är väl inte så konstigt.

Men det faktum att jag har namnsdag idag har fått mig att funderade lite på mitt dopnamn. Karin men med stavningen med C är ett namn som kvinnorna på min mammas sida har haft i många generationer antingen som förstanamn (tilltalsnamn) eller som andranamn.

Trotts att vi stavar med C är det samma sak som med K så jag sökte på mitt namn fast "fel"stavat på namntoppen.se
och fann det här:

Karin är ett kvinnonamn, en kortform av Katarina som kommer från grekiskans katharos - ren eller kysk. Namnet Karin har använts sedan mitten av 1400-talet.
Karin är totalt sett ett mycket vanligt namn i Sverige. Bland de yngre är dock namnet just nu inte lika populärt. Namnet finns just nu strax nedanför 100-strecket på topplistorna. 31 december 2005 fanns det totalt 170 229 personer i Sverige med namnet, varav 84 290 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 1161 flickor namnet, varav 87 fick det som tilltalsnamn.

Kysk vet jag inte om jag skulle använda som beskrivning av mig själv = P men jag gjorde ett ornamnet med min namn med ord som jag tycker beskriver mig rätt så bra, jag vet inte vad ni tycker som känner mig personligen men ni får gärna kommentera det = D.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0