Våren är här!



Ja vädret är underbart och våren lyser med sin underbara värme mot mitt och Js hus. Om en stund ska jag och Jack gå på promenad och leta påskris = P Har redan hunnit påsk pyssla lite föra helgen och jag blev super nöjd.

Tänkte nämligen jag skulle testa att göra egna fågelbon, reden och kransar av kvistar från våra två hängbjörkar. Visste inte riktigt hur jag skulle kunna klippa ner tillräckligt för att göra dem. Men när jag tittade lite närmare runt björkarna hade de släppt massa grenar som låg runt om på marken under dem. Tänkte att det kanske kunde räcka och ja det blev mycket ris som jag kunde samla ihop på marken så det räckte i slut ändan med att jag bara klippte 3 - 4 kvistar.

Detta gjorde jag på söndagen men på lördagen rensade vi ut en massa skräp men hittade också en massa fina saker som vi valde att behålla bland annat två zink hinkar (har blivigt helt kär i zink grejer och saker som är emaljerade <3)




Jag använde den för att blötlägga björkriset i varmt vatten för att få dem mer flexibla. Senare upptäckte jag att det hade nog inte behövds för att göra den stora kransen men däremot för de små fågelbona.

         

     

De behövde inte ligga länge för att jag skulle kunna börja med mina små bon jag började med att snurra runt riset i en cirkel runt sig själv som en kabellinda ungefär och avslutade med att "sy" med ris kors och tvärs i botten på bona. Resultatet blev jag mycket nöjd med så jag gjorde två.

Sedan gjorde jag en större krans att hänga på dörren. Den gick ganska lätt att göra det som jag fick klart för mig att jag behövde tänka på var att kvistarna inte låste sig lika bra i varandra när man snurrade dem i en sådan stor cirkel så jag såg till att stoppa i varje ny kvist en liten bit innan den gamla slutade så den nya hela tiden låste den förra. De två sista kvistarna som jag snurrade fast låste jag med lite trädgårdsvajer.




  

Kransen blev jag mycket nöjd med men jag har inte kommit på vad jag vill dekorera den med ännu så det får till en början vara naturell. Sen förutom att låsa fast de sista riskvistarna med ståltråden gjorde jag även två fästen för snöret som kransen skulle hänga i det blev bra.


Jag tog även och testhängde den - mycket tjusigt

Jag åter kommer i ett nytt inlägg om vad jag använda fågelbona till, det blev mycket fint.

Ha en trevlig vårdag!

Kommentarer
Postat av: Mikka

Oj vad du är duktig!! Vi måste träffas snart Carin, saknar er! :)

2009-04-10 @ 07:28:00
URL: http://www.rebelle.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0